четвъртък, 15 май 2014 г.

rant. провокацията в това да си жена и защо да си сама в буквалния смисъл на думата е страшно.

вчера вечерта бях на нощта на литературата в пловдив, което доведе до факта, че се прибирах сама след девет и половина.
като човек, който живее точно в центъра на пловдив, и който има да измине съвсем кратко разстояние - мислете в посока петното на роршах (или близо до съединение) до тримонциум, - не би трябвало да съм притеснена. в крайна сметка, това е центърът, не някой забутан квартал пълен с пияници.
натова отгоре не носе нищо "провокативно" - същият ден беше валяло доста, така че бях облечена в огромен размъкнат суитчър, а косата ми изглеждаше все едно никога не съм се ресала през живота си. нищо особено привлекателно, нали така? нищо, което крещи "искам да бъда част от разговор със зле прикрит сексуален подтекст".
за мое искрено съжаление прибирането ми сама доведе до над пет минутно следене от някакъв случаен тип, който изключително настоятелно ми искаше адреса и телефонния номер, както и уговарянето на среща. човекът ми се стори видимо неадекватен, но също така особено притеснителен, имайки предвид как постоянно се доближаваше до мен, дори след като споменах, че не, не желая да излезна с него. набутах се бързо в съседния вход, чийто код за външната врата също знаех и се вмъкнах през гаражите в моя блок. след което цяла вечер обмислях какво, освен фактът, че очевидно съм момиче и съм сама в десет без нещо през нощта, е провокирало настоятелността на човека, който вървеше след мен.
днес сутринта, посред бял ден, докато вървях към спирката, която се намира в "баш центъра", точно срещу тримонциум и градската градина, се разминах с човек, който измънка в лицето ми "ш та скъсам". напълно сериозно. и се разхили след като се обърнах след него с неприкрито отвращение.
отново, нищо провокативно в облеклото ми - тениската и ризата, която носех, ми бяха дори доста широки. не бях с къси панталони или пола или каквото и да е било друго, което може да се приеме за привлекателно или предизвикателно. никакви големи деколтета, нищо. просто самичко седемнайсет годишно момиче, отиващо на училище. очевидно достатъчна провокация за някои хора.
през седемнайсетте ми години живот ми се е случвало много пъти да ми подхвърлят реплики, главно такива, свързани с бюста ми. чувала съм ги всичките. хващала съм стари мъже да се взират в тях. не отричам, че е глупаво да очакваш, че никой няма да се загледа, ако облеклото ти е разкриващо. не отричам и че понякога комплиментите са ми приятни - когато не са открито просташки, разбира се. всеки обича комплименти, дори да е толкова неадекватен и awkward колкото съм аз през повечето време. така че обикновено се изчервявам и благодаря непохватно.
но да приемеш, че всяко момиче, което е само, иска твоята компания, която е откровено плашеща и изнервяща, това е липса на възпитание.
макар че може би е една стъпка пред хората, които просто те хващат за задника, примерно. защото и това ми се е случвало. веднъж един мъж с колело мина точно до мен, хвана ме за задника и когато възмутено се провикнах след него се обърна, погледна ме с празен поглед и измрънка неубедително, "без да искам". и си продължи. без извинение дори.
да не говорим за ask.fm, където съм получавала изключително много непоискани снимки на гениталии, да не говорим за сексуалните фантазии, свързани с мен, или понякога дори директни заплахи за изнасилване.
и после хората ме питат защо ме е страх да се прибирам сама. или да съм самичка вкъщи.
докато фактът, че съм момиче, е сам по себе си провокация към нежелани сексуални коментари, ще ме бъде страх.
не искам баща ми да трябва да ми казва, че ако нещо се случи трябва да се скрия в някой магазин и да му се обадя. или да ме моли да съм внимателна. или да ме пита дали съм била облечена провокативно. не искам да трябва да се крия и да се покривам и да се преструвам, че тялото ми не заслужава да бъде поглеждано, само и само за да съм "в безопасност".
гледайте колкото си искате. hell, нямам против дори да ми кажете какво мислите. нямам против дори да говорите с мен, стига да не сте безумно пияни и ужасно зловещи.
но ако сте пределно наясно, че присъствието ви е нежелано и въпреки всичко го натрапвате, ако правите коментари като "знаеш, че го искаш", когато нищо в мен не показва, че го искам...
то тогава проблемът не е в мен, а във вас.


p.s. и ако някой дори се опита да намекне, че горните ситуации са били шибан КОМПЛИМЕНТ към мен, то се надявам да успее да си извади главата от задника и да си купи речник, защото очевидно не е наясно какво е комплимент.
или добро възпитание.
или възпитание въобще, като се замисля.

p.s.2. И НЕ. НЕ Е ОКЕЙ АКО СЕ ДЪРЖИТЕ ПО ТОЗИ НАЧИН АКО СТЕ ФИЗИЧЕСКИ ПРИВЛЕКАТЕЛНИ.
надявам се caps lock-а да е наблегнал достатъчно на посланието.

2 коментара:

  1. Лесно е да се представяш като жертва. Трудното е да приемеш, че конкретната "социална несправедливост" произтича пряко от една твоя привилегия - привилегията да избираш. След като от мъжа се очаква да те заговори, да бъде интересен, да не бъде твърде агресивен, да не те кара да се чувстваш неудобно и като сексуален обект и т.н. , а цялото твое участие в процеса е едно кратко "да" или "не", това, което се случва е напълно нормално. Хора, които са невъзпитани, груби, нахални има и в двата пола, но тъй като мъжете са тези, които трябва да танцуват около теб като паун и да ти пеят като славейче, те са тези, които се показват в лоша светлина. Ако искаш промяна, спри да се правиш на жертва, избери си някое симпатично момче на улицата и го заговори. Не смятам, че няма да се справиш, но да се поставиш на мястото на тези, които осъждаш, ще ти помогне да разбереш малко по-добре защо това изобщо се случва. А колкото до нескопосаните нахалници, те винаги ще съществуват и никога няма да ги защитавам, просто ги игнорирам.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. надявах се, че съм наблегнала на факта, че не всички мъже са ужасни зверове и че съм била пределно ясна в нежеланието си за разговор. при подобно нежелание един нормален и възпитан човек би се отдръпнал.
      и не, не се опитвам да съм жертва - наясно съм, че приличният външен вид винаги ще привлича внимание. просто ми се ще да вярвам, че когато съм ясна и категорична в отговора си, не бива да бъда занимавана с когото и да е било.

      Изтриване