сряда, 15 януари 2014 г.

rant. защо не харесвам образователната ни система.


седя си в хола на топличко и, понеже почти завърших две от общо четирите ми части преговор по химия, реших да се наградя с малко почивка. понеже съм се самопровъзгласива за кралица на отлагането на каквито и да е било задължения и съответно отлагах писането в блога си (макар че трябваше да има статия във вторник още), сега ще отложе ученето като се заема с това.

та, химия.
откакто въобще се захванах сериозно с предмети като химия, физика и математика, ги ненавиждам.
нямам нищо против сегашните ми учители, нито начинът, по който преподават, наистина - просто през последните няколко години и трите предмета бяха напълно развалени за мен самата. кълна се, че по химия не успях да науча нищо, колкото и да се опитвах, до тази година, когато се оказа, че имам възможно най-милата учителка на света, което ме кара да се чувствам някак виновна за страстната омраза, която изпитвам към предмета й.
настрана омразата и нежеланието ми, свързани с определени предмети. в дни като този се чудя, защо въобще трябва да ги уча така задълбочено?
не ме разбирайте погрешно, наясно съм с концепцията за общата култура и как тя е важна за развитието ни. онова, което ме притеснява е, че нещата, които се изучават по математика, например, не са обща култура. единственото нещо с практическа стойност, което сме учили тази година, беше кредит, лихва и рента. всичко останало навлиза в дебрите на абстрактното. как това е обща култура?
защо трябва да знам непременно какво е вълнова оптика и как да рещавам задачи за нея?
защо се предполага да мога да се оправям с уравненията по химия?
няма да уча нищо, свързано с трите предмета, защо трябва да знам толкова много по тях?
защо просто нямаме класове за напреднали и класове за хора, на които въобще не им пука и просто искат оценка за дипломата. или, още по-добре, защо не можем да избираме кои предмети да учим?
аз, например, с удоволствие бих учила още един език на мястото на всичките ми часове по математика. и със сигурност щеше да се окаже по-полезно, отколкото знанията ми за решаване на квадратно уравнение.
не разбирам защо се опитват да ни вкарат в един калъп и да ни обучават по един начин, все едно всички сме еднакви. и, ако случайно не сме, си получаваме слабите оценки, които рефлектират върху дипломите ни и по този начин намаляват шанса ни за добро образование.
и какъв е резултатът? ако научиш нещо по някой предмет, го забравяш бързо, за да направиш място на още малко информация, която за използваш за следващия тест, но никога не запомнян нищо и не научаваш нищо.
с тези позитивни мисли се отправям към записките ми по химия.
ако след две седмици ме питате нещо за скоростта на химичните процеси, много е вероятно просто да свия рамене.

1 коментар:

  1. Ъм, не учиш квадратни уравнения и други видове задачи, защото ще ти трябват. Ползата от математиката не е пряка, развива мисленето ти.

    ОтговорИзтриване