неделя, 4 май 2014 г.

bookaholic daily. nietzsche & неразбирането

тъй рече заратустра беше една от най-трудните книги, които съм чела до момента.
когато гледам картина обикновено не се замислям толкова дълбоко за смисъла й, защото е визуалн изкуство и служи, както обича да казва пикасо, за удоволствие. при изкуството на думите обаче е трудно да запомниш това и да подходиш с такова отворено съзнание. а философията като че ли се възприема най-лесно и ефикасно така.
заратустра е плод на зрелия период на ницше. самата книга би трябвало да е трудна за тълкуване дори за хора, които знаят и са живели далеч повече от мен.
или поне така си казах като приключих с последната страница, просто защото да си признаеш поражението пред една... книга е някак тъжно.
истината е, че темите са много - нихилизва, свръх човека, доброто, злото, желанието за власт и дори съжалението и смеха, но тъй като  съм обещала да не анализирам нищо в тази секция - пък и в случая не мога - няма да обсъждам тях.
ето ви накратко моите лични впечатления.
ницше има навика да изтърсва внезапно неща, като че ли само за да шокира читателя. като например "бог е мъртъв"
ницше също така очевидно не е фен на хората. и хората не са голям фен на себе си, но искат да стигнат до съвсем различно място от това, което се опитва да им покаже заратустра.
не съм сигурна дали аз самата желая да стана "свръх човек", честно казано не ми изглежда като особено удобна позиция, но и тази на "последните хора" ми идва твърде комформистка, така че с изненада заявявам, че хората, каквито са сега, ми допадат.
за заратустра доста често доброто е зло.
а злото е асоциирано със свободата на духа, което пък е много важно за създаването на свръх човека.
състраданието всъщност е лошо, защото наранява страдащия, като го поставя в позиция на срам, примерно.
заратустра като цяло е special little snowflake.
иди го разбери.
ако някой случайно има п-интересни впечатления от неразбираймия свят на ницше, ще се радвам да ги прочета.
а аз ще се захвана с виржиния улф и "смъртта на еднодневката"
няма как да е по-трудна от ницше, нали така?

Няма коментари:

Публикуване на коментар